søndag den 8. maj 2011

Ny bog!

Jeg har købt mig en ny bog med 501 skønne quiltemønstre til både hånd og maskine. Det er en opsamlingsbog, hvor de "bedste" quiltemønstre fra flere enkelte bøger er samlet. Jeg har to af de oprindelige bøger, og kan finde et par gengangere - men ikke mange. Bogen er opdelt i kategorier, så det er nemt at finde rundt. Først lidt generelt om brugen af bogens motiver (teknik) og derefter de forskellige typer at quiltemotiver: for børn, fjer, blomster, mad, geometriske former, hjerter, sæsonmotiver, blade. Det er en rigtig lækker bog, men utallige muligheder for den quilteglade patchworker... nu lyder jeg næsten som en boganmelder... det må være varmen!

En af de ting jeg rigtig godt kan lide er, at der bliver vist forskellige muligheder for hvert enkelt mønster - såsom kanter, hjørner, kvadrater i flere forskellige størrelser...


Det er også her jeg har fundet inspiration til bladene på puslequilten.


Der er naturligvis lige den udfordring med denne slags quiltemønstre, at de måske ikke har den størrelse som jeg har brug for. Det har jeg så et andet lille værktøj til at klare... nemlig et "størrelseshjul". 


Med det er det super nemt at finde den procent jeg skal op- eller nedfotografere et mønster med i min printer, så det passer præcist til det, jeg vil quilte.! 
Både bog og "hjul" kan købes hos Helene Juul Design.

Maria


3 kommentarer:

Sparky sagde ...

I have this too Maria...and I have to say, one of my most fav books of all time..possibilities are endless..good choice

Helene Juul sagde ...

Ja, det er en lækker bog ... og tak for omtalen. Jeg må se at få den på netbutikken i en fart. Den der Quilter's Porportional Scale ... kan du måske (engang) vise, hvordan den bruges? Mange spørger ...og jeg ved det jo ikke ;-)
knus

Solveig Bloch sagde ...

Denne boka har jeg satt på ønskelista mi.Kjempesmart :o)