tirsdag den 28. december 2010

Hexagon flowers/blomster Tutorial (Keywords in english - scroll down.)


At ri stof om hexagon pap.

Der er flere måder at ri på. Jeg kan bedst lide denne.


Lav 1 cm sømrum på alle sider.
Du skal bruge mindst to små klemmer/papirsklips til at holde stoffet på plads.


Fold stoffet skarpt omkring hjørnet og lav et dobbelt sting.



Stram til, så stoffet kommer til at ligge pænt og stramt om pappet.
  

Fortsæt hele vejen rundt.


Pres - gerne med damp. Skynd dig at ri nogle flere!

Syning af hexagon blomsten

Start med at sy to blade sammen.



Sy bladene  fast til midten af blomsten og tilføj det næste blad, som syes på indefra og ud.
Bryd tråden.


Sy det ene løse blad fast til midten...


... og fortsæt nu med at sy et nyt blad på det "gamle" blad.

Fortsæt efter denne metode til alle blade er syet på.
Sy de sidste to blade sammen udefra og ind. Sy dem derefter fast til midten af blomsten.
Pres med damp.


Lav altid et dobbeltsting i hjørnerne.


 Vælg altiden tråd der matcher "bladfarven" og vend altid bladet ind mod dig selv når du syr
- så bliver stingene mindst synlige.


Når engang alle dine hexagon blomster er syet sammen og pappet skal pilles ud, skal du blot klippe tråden et sted på bagsiden af hver hexagon og derefter kan pappet fjernes.
Trådene kan altså bare blive siddende og pappet gen-gen-genbruges, de det ikke er stukket i!


Her bare for at I kan se, hvor nemt det er...

God fornøjelse

Maria

Technique in english:
  • press your hexagons and your flowers with steam
  • use a good quality cotton thread
  • use a thread that matches the colour of your flower leaves.
  • keeping the hexagon flowers leaf towards you while piecing
    will make the stitches almost invisible.

7 kommentarer:

Inge sagde ...

Hej Maria
1000 tak for dine endnu engang flotte tutoriles. Er printet og sat i mappe.
Knus fra Inge

Jytte R sagde ...

Hej Maria, Det er en dejlig teknik, som er meget brugbar. Når jeg syer de meget små hexagons, laver jeg før rining et hul i pappet med min hulmaskine, så kan pappet pilles ud med en pincet. Bare nemt. Tak for en altid meget inspirerende blog.

leisure - knit sagde ...

Det var da helt fantastisk med en tut, hvor man kan genbruge skabelonerne - er stadig ny-begynder i dette, og jeg har altid stukket igennem både pap og stof - dette er da både flottere og nemmere :) Tak for det. Vh Dorte

Anna sagde ...

Precis så gör jag också. Toppenbra tutorial med tydliga och fina bilder, snyggt jobbat!

Hanne Wolff sagde ...

Hej Maria,
kan du udvide din tutorial med at fortælle, hvordan man med et antal blomster kan lave et firkantet stykke, som f.eks. kan bruges til en pude? Jeg synes det er lidt svært at se, hvordan dette gøres bedst, men man skal vel på et eller andet tidspunkt bruge halve hexagoner?

Canadian Kristin sagde ...

Thank you for the great photos! I like the idea of clipping the fabric folds around the paper template, that's smart! Thank you for the tip for the thread choice, that's always a difficult decision for me!

Camilla WP sagde ...

Tusind tak for opskriften på boksen. Jeg har set den så mange steder i Blogland, at jeg efterhånden var ved at blive skør, over ikke at have en opskrift, så jeg kan sy en (eller flere selv). Jeg har aldrig prøvet at sy lynlås i, men det ser ikke så svært ud. Så jeg glæder mig til at prøve!
Er der nogen der har copyright, eller hvad det hedder, på boksen?