fredag den 4. juni 2010

Hvor ser du godt ud idag!

For en del år siden besluttede jeg mig for dagligt, at give et andet menneske en kompliment. Det kunne være om hår, taske, neglelak, glad smil, nye tænder... Ofte gjorde jeg det på mit arbejde, hvor vi alle rendte rundt i ens - mere eller mindre uklædelige -  grønne hospitalsuniformer, så det var ikke lige påklædningen der stod for tur. Det gjorde det faktisk bare sjovere, for så var jeg nød til at gå lidt mere i detaljen.

Hvad skulle det så til for? Jo, jeg tænkte, at hvis jeg gav nogen en kompliment, så ville vi begge blive glade, og det ville smitte af på vores arbejdsdag.

Nu tænker du måske, hvorfor så systematisk? Det var der flere grunde til, men mest af alt så er det jo sådan, at vil men have en god vane, så skal der øves! Så jeg øvede mig og det var helt vildt fantastisk hvor godt det virkede. Der kom flere smil til både mig og mine kolleger!

Det kom jeg i tanke om på denne skønne sommermorgen og så slog det mig, at der måske er andre det vil gøre dette forsøg?! Tænk om 100 af mine læsere går ud og giver en anden en kompliment - så bliver det 200 gladere mennesker... Det er da en dejlig tanke.

Så, gå ud og ros dine medmennesker! Når du skal handle ind til week-endens grillaften, hente unger i børnehaven, besøge din mor på plegehjemmet, møde på arbejde næste gang... har du chancen.

Prøv det - det er helt fantastisk sjovt!!!

Maria

8 kommentarer:

JuttaF3 sagde ...

Great Idear!!!
My firstkompliment:
I love your Harmoni-BOM!
And i have fun beginning my day with stichery - today "Fryd".
(Sorry - my english is so bad! :-( )
Hugs from Germany
Jutta

Anna sagde ...

Så himla klokt!

Marie sagde ...

Og må jeg så sige til dig Maria: Du ser bare så sød og smilende ud på dit profilbillede, du ligner én jeg gerne vil kende noget mere! ærgerligt du bor i Jylland...

Anonym sagde ...

Det er lige det vi arbejder med på mit job - arbejdsglæde. Men det kan jo bruges alle steder.
God weekend

Marie sagde ...

Ja Maria, jeg kommer til træf! Sjovt hvis vi mødes...

Lenesquilt sagde ...

Hejsa.
Det har jeg også forsøgt på at gøre de sidste par år. I stedet for at tænke ”den bluse er flot” så siger jeg det. Jeg prøver også at modtage komplimenter med glæde og sige tak, i stedet for ”det er da en gammel bluse” eller ”det er da ikke noget” Begge dele kræver øvelse, men giver en dejlig følelse indeni. Jeg forsøger også at tænke på 3 gode/dejligt ting der er sket i løbet af dagen, lige inden jeg falder i søvn, alt tæller også små glæder.
Mange glade hilsner fra Lene, der i dag har givet roserne til organisten ved Viby kirke. Og nå ja, man må da gerne dele roser ud flere gange om dagen, så jeg kan sige at Maria er lige så sød og hjælpsom som hun ser ud til at være. Heldige os der kender hende.
Jeg beklager hvis mit indlæg kommer 2 gange, jeg forsøgte at skrive et for 2 timer siden, men da det ikke er kommet frem endnu, sender jeg lige et nyt.

Ann sagde ...

Kære Maria.
Du har så fuldkommen ret: Smil til verden og den vil smile igen! Det er helt utroligt hvad et smil til en anden i køen i supermarkedet kan gøre eller man siger 'tak' til den ældre herre, der stoppede for at jeg kunne komme forbi med barnevognen.

Jeg er med på vognen (igen)!

Bedstes Patchwork sagde ...

Det er også noget jeg prøver at gøre ofte, måske ikke hver dag, men det kunne være man skulle gøre det.
Jeg kan tilslutte mig hvad Lene siger, til Maria går man aldrig forgæves hvis man har noget man lige skal have lidt hjælp til, så er du klar med en hjælpende hånd, og gode ideer er du også altid fyldt med.