lørdag den 1. maj 2010

Den der usikkerhed...


Hver gang jeg skal i gang med at quilte et projekt på maskine, bliver jeg så usikker på, om jeg nu også kan hitte ud af det. Det er ikke det rent tekniske ved quiltningen, det har jeg ret godt styr på, men motivet! Kan jeg finde på noget, der kommer til at understrege mønsteret?? Kan jeg lave det "ens" eller bliver det mon en omgang humbuk? Ender jeg igen, igen op med at doodle? Og så alligevel lidt teknik: Kan jeg få trådepændingen til at passe ift. den tråd jeg gerne vil bruge?
Det er faktisk lidt underligt, for jeg har stort set aldrig problemer med det, når jeg først sidder ved maskinen - problemet er at komme så langt.

Og nu var der ingen vej udenom, så i går eftermiddag fik jeg sat mig og set på quilt, tråd og tegnet lidt på en skitse. Og så var det bare med at komme igang. Først quilte lidt på en prøve med samme type stof og mellemfoer som quilten og så på med (quilte-)vanten. I det første felt tegnede jeg en linje til at quilte efter og på resten lavede jeg bare en "midterlinje", så jeg kunne se hvor snirklen skulle placeres. Og så quiltede jeg bare løs. Når jeg så først sidder der, er det simpelthen den skønneste leg - og det er mig der styrer!


For at undgå, at hhv. over/undertråd giver synlige "prikker" på den forkerte side, bruger jeg grøn tråd i både over - og undertråd. Bagsidestoffet er pink, så den grønne tråd bliver meget tydelig, men det ser godt ud alligevel. Nu mangler jeg en række ranker og så kommer det næste store spørgsmål... hvad skal jeg quilte i stjerneblomsterne??? Aner det ikke...

Maria

4 kommentarer:

Else Marie sagde ...

Det ser spændende ud, og det er en god ide at bruge samme farve undertråd.
Men jeg kender godt de tanker du får undervejs.

Jette sagde ...

Hold da op hvor ser det flot ud - du har vist ingen grund til at tvivle på dine egne evner med hensyn til quiltning ;o)

Helene Juul sagde ...

Du er jo "bare" et menneske Maria ... og det er da betryggende, at selv du - der jo er noget af en ekspert på maskinquiltning - kan gå hen og få lidt præstationsangst inden en større quilteopgave ;-)
Det ser godt ud so far ... og det samme gør den grønne kant. Glæder mig til at se det færdige resultat.
knus

Bedstes Patchwork sagde ...

Du har bestemt ikke grund til at være usikker med hensyn til quiltningen, jeg kan ikke mindes at have set noget fra din hånd som ikke har set fantastisk ud.