mandag den 29. september 2008

Håndarbejde eller hva´???

Som så mange gange før, oplevede jeg på udstillingen i Odder, at skismaet omkring håndsyning kontra maskinsyning var i spil.
To damer stod og betragtede dette meget flotte tæppe, syet og quiltet på maskine. Samtalen lød lidt som følger:
  • Dame 1"Ja, jeg sy´r nu i hånden, ellers er det jo ikke rigtig håndarbejde..."
  • Dame 2:"Nej, det syntes jeg nu heller ikke...!"

Nu kan vi jo heldigvis hver især mene, hvad vi vil, men jeg kan nu ikke undgå at blive lidt beklemt om hjertet, når jeg hører sådanne udsagn, for jeg føler at det er/kan være med til at sætte begrænsninger for os patchworkere, hvilket jeg ikke bryder mig om. For mig er det abslout vigtigste ved patchwork glæden!

Glæden ved at finde stoffer, røre ved dem, sætte dem sammen på forskellig vis, finde projekt(er) - også nogen der aldrig ser dagens lys -,afprøve nye teknikker, skære stofferne op, sy, quilte, montere... alle de tanker og drømme der undervdejs bliver syet ind i quilten.

For mig er det bedøvnde ligegyldigt, hvilke teknikker jeg og andre bruger, bare vi nyder det. Om det så er håndarbejde eller ej, tja, det skal jeg ikke kunne sige og det er heller ikke vigtigt for mig, for patchwork er det og det bringer glæde!

Maria

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor har du ret, Maria!
Det er en dum fordom (undskyld!), at det kun er håndsyet patchwork, der er "fint" eller "korrekt". Faktisk er noget af det allerfineste patchwork, jeg har set, maskinsyet. Så fint, at jeg ikke fatter, at man kan få maskinen til at sy så nøjagtigt. Jeg ærgrer mig tit over, at jeg ikke er så dygtig til at sy på maskine, jeg er ikke selv tilfreds med nøjagtigheden, når jeg syr på maskine, og derfor synes jeg selv, at det jeg har håndsyet er pænest.
Er det der humlen ligger begravet? At når man ikke selv kan sy det pænt nok på maskine, så er det ikke "godt nok"? Eller er det fordi nogen synes, man kommer for nemt om ved det på maskinen?
Det er jo i hvert fald ikke rigtigt, for det er faktisk svært!
Jeg ville ønske, at vi kunne respektere resultatet og det arbejde, der altid ligger bag. Og så iøvrigt huske alle de glæder ved at sy, som du også er inde på.
Hilsen, Hanne

"HANNES" sagde ...

Hej
Ja lad os da have en rigtig dejlig hobby, på lige den måde vi har det bedst med.

Anonym sagde ...

Enig med dig i dine betragtninger, lad os udvikle os i forskellige retninger efter devisen: intet er forbudt,alt er tilladt.
Selv finder jeg glæden og lysten i free style teknikken hvor symaskinen er malerpensel og stoffet er lærredet.
Det er den kreative frihed og den gør glad

blog: www.ingedk.blogspot.com