onsdag den 8. juni 2011

Tråd til quilt?!

I forrige uge viste jeg et billede med al den tråd, jeg ville bruge til at quilte min "Harmoni" med. Ane (Non-blogger) spurgte lidt til min tråd og hvad jeg quilter med.

Svaret er både simpelt og svært. Jeg quilter stort set med hvad som helst - dog aldrig med vokset håndquiltetråd - men både bomuldtråd (den jeg bruger til sammensyning), polyestertråd, quiltetråd (bomulds) , broderitråd - tyk, mellem og tynd tråd.

Det hele afhænger af projekt, quilteplaner og mit lagers udbud.

Den tråd jeg brugte til at quilte min Harmoni, er en Amann 100%  polyestertråd, den tyndeste (str. står ikke på tråden). Jeg bruger oftest denne tråd, når jeg vil quilte meget, indviklet og tæt. Jeg har fået denne tråd anbefalet af min "symaskinemand", da den er tynd og falder rigtig pænt. Jeg var meget skeptisk, inden jeg forsøgte, da den jo ikke er af bomuld, men idag er jeg klart tilhænger. Tråden er tynd, stærk, billig og fåes i et bredt udvalg af farver. Jeg ved godt, at nogle vil mene, at det er "fy" at bruge en kunststoftråd, men det virker bare for mig!


Hvis jeg brugte en tykkere tråd, ville der blive "klumper" af tråd i midten og det ville være svært at ramme samme quiltestikning usynligt flere gange - altså som transportlinje fra et punkt til et andet.

Skal jeg quilt et mere simpelt mønster (ex. linjer), bruger jeg ofte Valdani Quiltetråd, som er super til både hånd og maskine. Den er lidt kraftig, og har et fantastisk farvespil. Her er en løber quiltet med Valdani.

Broderitråd bruger jeg til billeder, væg tæpper og andet jeg gerne vil give lidt ekstra "shine". Jeg har ex. brugt det i mit billede her øverst på bloggen.

Her udvalget til mig hemmelige projekt - det med klisterprøven.

Ved nærmere eftersyn i min kasse med quiltetråd dukkede følgende mærker (udover ovennævnte) op:
Gütermann Silky, Yli maskinquiltetråd, Wonderfil Silco, Robinson-Anton, DMC hånd- og maskinquiltetråd.
Jeg køber gerne en rulle eller to af en for mig ny quiltetråd, hvie jeg møder den til Træf, i nye butikker mv. Nogle skrotter jeg med det samme, andre er skønne og jeg køber måske nogle flere.

Dette er pt mine overvejelser ang quiltetråd, men vigtigst af alt er at symaskinen, quilteren, quilten og tråden passer sammen!

Maria

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Maria.Tak for al din info, ang quiltetråde, det er altid rart at få nogle gode råd og fif god sommer Ane