fredag den 11. december 2009

"Foodprocessor...

... du er min allerbedste ven!"
I hvert fald sådan en aften som denne, hvor jeg skulle lave dej til familiens store hygge-bage-jule-lørdag. Div. ingredienser, 1 glas cola, roman på Mp3'eren, 45 min ro alene i køkkenet (børn sover - mand ser film) og så min kære 16 år gamle foodprocessor og så går det som en leg.


Så nu er dejen til pebernødder, finskbrød (figurkager) og klejner sat på køl og efter en hurtig fast hånd imorgen formiddag lige klar til at bruge!

Det er mange år siden jeg sidst har kogt klejner, og jeg glæder mig sådan. Det var en traditionat jeg,  som barn og ung pige (altså til først i 20'erne), bagte til julen sammen med min mormor. Og der var altid klejer på programmet. Nu er opskriften fra dengang fundet frem og taget i brug. Det er Julie, der har ønsket, at der skal være klejner på programmet imorgen, så jeg er spændt på, om hun kan hitte ud af at "folde" dem, men det tror jeg nu nok!

Nå ja, så er det jo også lige den der skønne rulle ude på højre side. Det er min svigermor, der lige stak alle os tøse i familien en rulle af sin ganske vidunderlige brunkagedej til fryseren. Der er vild luksus at få dejen serveret på den måde, lige til at skære ud og putte i ovene og  så dufter hele huset af jul i løbet af få minutter. Meen, de skal ikke bages imorgen. Jeg plejer selv at lave dej efter selvsamme fantastiske opskrift og det giver 3-4 gange så mange, så hvis vi skal have nogen til jul, skal de først bages om 10 dage.

Og oprydningen efter både dette og morgendagens bagegilde... ja den tager manden min sig af. Så kan jeg faktisk ikke få det meget bedre!

Maria

2 kommentarer:

Karinas Blog sagde ...

Fantastisk, husk nu at gemme nogle af lækkerrierne godt af vejen så de holder sig helt til næste week, så skal jeg nok kigge forbi og prøvesmage....*S*......og søde.......man "folder" ikke klejner, man vrider dem....hi hi

Anne-Mettes Oaser sagde ...

God fornøjelse med bageriet i dag!
En foodprocesser er en skøn hjælper i dagligdagen til mange ting.
Klejner..jeg bliver helt dårlig;-) det er åååårrrr siden sidst.