torsdag den 6. august 2009

Pille pille op!

Igår skulle jeg så sy! Det gjorde jeg også, og det rigtig meget, for det var nærmest to sting frem og et tilbage. Nu er det ikke fordi jeg er særlig vild med at pille op, men jeg har en god metode, så det ikke tager så lang tid og heller ikke strækker i stoffet...

Først sprætter jeg hver 3-4 sting på den side hvor bagsidestoffet er. Hvis jeg kommer til at tage en enkelt tråd fra stof med, gør det ikke den store skade.

Så vender jeg sømmen og stikker forsigtigt spidsen af min opsprætter ind under den ubrudte tråd (gerne midt på sømmen) og løfter forsigtige tråden fra stoffet.

Når tråden først er løftet fra stoffet, trækker jeg den væk fra stoffet. Det går gerne helt uden problemer.

Nu skal alt trådfnulleret så bare fjernes, stoffet presses (hvis man er til det) og så kan det syes sammen igen.

PS: den røde tråd er bare for at det er nemt at se, hvad det er jeg laver.

Resultatet af en hel sydags anstrengelser: En pose til min far i fødselsdagsgave. Jeg kan roligt vise den her, for han komme stort set aldrig forbi... på bloggen.
Posen er lidt større end de andre jeg har syet, men det skal være plads til et ringbind eller en "Bag i Box", som bliver fyldet når gaven skal gives.



Maria

PS: "Systuen" spurgte forleden dag, om jeg bruger vloumenvlies bag mine stitcherier når jeg syr? Ja, det gør jeg af to grunde: Jeg kan godt lide den fylde det giver i selve broderiet og det giver mig større frihed til at "trække" min broderitråd fra et motiv til et andet. Jeg har for nogen tid siden skrevet om det her. Husk også at hvis du mangler inspiration til og vejledning i andre sting, så er der super fin videovejledning at finde her.

3 kommentarer:

Anna sagde ...

Vilken snygg kasse, den ser praktisk ut med fickorna inuti. Perfekt present!

Jag sprättar precis som du, det är en jättebra metod. Härom dagen fick jag sprätta en söm i pp tre gånger men pappret höll fint tack vare att jag inte behövde dra i det.

Helene Juul sagde ...

Hej Maria, ja det er træls at "sy tilbage", men trods alt et rigtigt godt resultat, der kom du af anstrengelserne ... og sikke noget flot stof, du har brugt! ;-)

Helle sagde ...

Super flot taske til din far :-)
Jeg sprætter op lige sådan *s*