mandag den 19. januar 2009

Vejledning i stitchery/Tutorial

I går var jeg en lille tur hos Hannes i Vejerslev. Vi talte en hel del om hvilke teknikker jeg bruger ved stitchery...


Du skal bruge:
Et stykke stof, volumenvlies/rivevlies, pen til optegning, lille broderiramme, gode nåle og broderigarn.


Brug en lyskilde (vindue/lyskasse) når du skal tegne dit motiv over på stoffet. Eller sørg for at lægge et stykke hvidt papir under dit motiv, så en evt. mørk bordplade ikke skinner igennem.
Jeg bruger oftest en Pigma Micron pen 01 (brun) til at tegne mine stitcherier op med. Den er syrefri og vandfast og giver en super fin streg. Det at den ikke kan vaskes ud igen gør at jeg syr mere præcist i stregen, så motivet bliver så godt som på mønsteret. Men, jeg syntes også en tynd(!!!) forsvindingspen er god at tegne op med. Jo tyndere streg jo mere præcis stitching!

Jeg bruger altid bagsting, da de giver en pæn ensartet streg (efter lidt træning...) og supplerer så med franske knuder, fladsting, mille fleur mv, men her kun noget om fladsting.
For at undgå at broderitråden kan ses igennem stoffet, lægger jeg altid enten tynd volumenvlies eller tyk rivevlies bag stoffet inden jeg begynder. Når jeg bruger volumenvlies giver det også et let quiltet look, hvilket jeg godt kan lide.

Vigtigt: spænd dit stof med volumenvlies op i en lille broderiramme. Det gør at dit stof bliver holdt pænt stramt og at du ikke kan komme til at stramme dine sting så meget, at stoffet senere rynker sammen! Det kan være lidt svært i starten, men prøv alligevel!

Selve stikkeriet foregår som følgende: Stik fra bagsiden op i den tegnede streg. Få mm henne af stregen mod højre (bagud - det er jo bagsting) stikkes ned igen og i samme bevægelse stikkes op igen lidt længere henne af stregen mod venstre.


Du har lavet det første sting. Stik nu ned præcis hvor tråden til det foregående sting kom op (altså bagud ift. hvor din tråd kommer op af stoffet) og igen i samme bevægelse stikkes op lidt længere henne af stregen (mod venstre).
Dette er bagsting.


Jo mere nøjagtigt du rammer samme hul, jo pænere bliver det.


Generelt kan man sige, at jo mindre motivet er, jo mindre skal stingene være, for at det er muligt at få alle detaljerne med.
Nu skal du blot presse dit stitchery med et godt varmt strygejern og så er det færdigt.
Vigtigt: Har du brugt en vandopløselig pen til optegninger, skal denne fjernes inden du presser...

Hvis dit stitchery skal ries over pap, læs da videre:


Klip pap i den ønskede størrelse.


Læg nu dit stitchery over pappet, så det får den ønskede placering og sæt det fast med et par knappenåle. Vend det om, fold stoffet til side og klip nu volumenvlies/rivevlies til, så det flugter med pappets kant. Dette giver en pæn kant, når der skal ries over pap.


Klip eller skær nu stoffet ned så du har et sømrum på 1 cm hele vejen rundt. Lad knappenålene sidde i mens du rier dit stitchery over pap, så du er sikker på at det ikke forskubber sig.


Nu er blokken færdig og klar til at bruge.
God fornøjelse med det - har du spørgsmål skriv mig en komentar, så vil jeg forsøge at give dig svar.

Maria

Her et link til en side, der med små videoklip viser hvordan man syr rigtig mange forskellige broderisting. Det er super god undervisning!

6 kommentarer:

"HANNES" sagde ...

Hej Maria.

Du er en skat, nu ved jeg lige pricis hvordan jeg skal gøre det, og vil øve mig hele aften....
Tak for hjælpen - igen
Hilsen Hanne

Lenesquilt sagde ...

Du er bare så dejlig Maria, og altid så sød og hjælpsom, er glad for at kende dig. Knus

Maria Harrits sagde ...

Bliver helt mundlam...

Laila sagde ...

Tusen takk for denne leksjonen. Den var nyttig for meg som ikke har sydd så mye stichery. Har også beundret vegg-bildet ditt lenger nede. Herlige farger!

Inge fra Kludenyt.dk sagde ...

Hej Maria!
Det var lige de sting jeg ledte efter, tak for det, så kan jeg komme videre med mit fuglehus.

Knus Inge

Anne-Marie sagde ...

Nej, hvor var det skønt at finde denne vejledning, lige hvad jeg manglede, da jeg er ved at sy Happy Stitches tæppe, og der er en del broderier, har syet 3, Jeg vidste ikke det med et bagstykke, men nu vil jeg fremover, gøre det rigtigt, det er jo et stort arbejde, som gerne skulle blive pænt. TAK