torsdag den 29. september 2011

Den der quilt!

Sølvi  har spurgt til målene på denne "Lidt Lime Quilt" jeg syede til en konfirmant i foråret.


Målene på stofferne har jeg valgt at lave 5" x 10", da det var super nemt... det er nemlig størrelse på denne lineal, som jeg har i mit "lille ubetydelige værktøjslager"! De vandrette sorte baner er 5" i bredden og laves så bare i den længde, der passer til antallet af lapper i den stribede række - her 14. Denne quilt er ret stor, men den er også syet til en rimelig stor konfirmant, der nok vokser et stykke tid endnu.

Den er rimelig nem at sy, men det er rigtig vigtigt, at de vandrette baner ikke "bare syes på", for så vil sømmene i de stribede baner ikke blive bare sådan noglelunde paralelle.

Jeg gjorde det, at jeg fandt midten af de vandrette sorte baner, og derefter 1/4 ind fra begge ender.
Så fandt jeg midten på de stribede baner (nemt, at det var meller lap 7 og 8), og derefter 1/4 inde fra begge sider.
Det med 1/4 var på den nemme måde. Da jeg havde fundet midten, foldede jeg enderne ind til midten og så havde jeg 1/4 mærket. Det er her vigtigt at huske, at der skal sættes mærker i begge sider af strimlerne, da de jo skal syes sammen med to andre strimler.

Sidst satte jeg banerne sammen  to og to med mange knappenåle. Først satte jeg nåle i ved pasmærkerne og derefter nåle mellem disse.  Da de var syet sammen, syede jeg så de nye bandsæt sammen to og to. Pres banerne efter hver syning, sømrummet skal bag det sorte stof.

Tja, det er sådan set det. God fornøjelse  - og send mig gerne et billede af det færdige resultat!

Maria



 Min skitse - må gerne printes ud og bruges til at fordele focusstoffer jævnt.

2 kommentarer:

Camilla sagde ...

Hov, tror da lige at jeg gerne vil følge med her ;) Sikke fine ting, du laver...

Sølvis blog sagde ...

Tusen takk for hjelpa.