lørdag den 4. juli 2009

Sommerkursus

Lige kommet hjem fra en skøn uges sommerkursus med Else Mikkelsen på Nordfyns Folkehøjskole. Temaet var "buede linjer" - både at skære i fri hånd og at sy sammen. Det var noget grænseoverskridende at skulle skære "ud i den blå luft" og tro på, at jeg så kunne få det til at passe sammen bagefter... men det var faktisk ikke svært!

Første projekt var timeglas med sving...

Jeg fik også quiltet det halve af denne lille dug, men syntes alligevel ikke om det og er nu i gang med at pille op...

Næste projekt var blomster også skåret i fri hånd. Da jeg fandt det fantastiske stykke storblomstrede stof, var jeg ikke sen til at bestemme mig - hverken for stof eller projekt...

Det skal blive et vægophæng og jeg glæder mig så meget til at gennemquilte det ned til mindste detalje.

Så skulle jeg i gang med noget helt andet, nemlig en stor dahlia. Her er ingen frihåndsskæring, men super præcision en absolut nødvendighed. Jeg havde for nogen tid siden købt stoffet med dette i tankerne, så da jeg opdagede at Else havde Marti Michells Giant Gahlia skabelon sæt med, måtte manden min straks sende stofferne ned til mig.

Faktisk ved jeg ikke lige hvad der nu skal blive af blomsten, men jeg hitter jo nok på noget. Det vigtigt her var processen at sy mig en regnbuefarvet stor dahlia.

Undervejs på kurset syede jeg ind imellem lidt på 12 log cabin blokke, der så fredag aften blev skåret fra hjørne til hjørne med fri hånd, og samlet igen med en ny makker og et rødt stykke stof. Blokkene er hverken blevet presset eller skåret til, men de skal blive til en løber... engang...


Nu kalder min sofa...

Maria

Pictures from a sommer quilting course.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Maria - nu blev jeg da helt forpustet. Du kan da ikke have haft mange "fritimer" i den uge. Men først nu forstår jeg, hvad du mente med, at du ville lære at sy buer - og hvor er det bare flot!
Hilsen
mor

Berit sagde ...

Åh åh!! hvor ser det spændende ud. Jeg kan se at jeg har prøvet nogle af skæreteknikkerne, og det er sjovt.
Knus

shanna sagde ...

Your quilt are so pretty!

Bedstes Patchwork sagde ...

De ser meget spændende ud de ting du har afprøvet på kurset, spændende hvordan de bliver når de er færdige.
Jeg har også savnet dig herinde på din blog, der plejer jo ikke gå så længe imellem at du skriver ;-)
Dejligt at du er tilbage og kan skrive igen ;-)

Anna sagde ...

Så läckert! Regnbågsdahlian är suverän!