mandag den 23. januar 2012

En lille bitte "Hanne"...

Vi kender det alle! Altså når vi har syet et stykke på symaskinen og derefter opdager, at det er et godt stykke tid siden undertråden slap op. Det sker ikke ret tit, at jeg laver en "Hanne", for den ene symaskine fortæller, når undertråden næsten er brugt op og den anden føles simpelthen anderledes lige inden spolen er tom.

Men da jeg her under min 36-patch blok maraton har syr med mange forskellige farver og havde mange spoler, der trængte til at blive tømt, ja så skete det altså alligevel. For sådan går det, når der spoles en tråd uden på en anden!

Heldigvis en meget lille "Hanne"!
Udtrykket "En Hanne" stammer fra et patchworkkursus Pia, Hanne og jeg var på for laaaang tid siden. Et stykke ud på natten opdagede Hanne, at de sidste 3 sæt strimler hun havde syet sammen, altså slet ikke var syet sammen, da undertråden var sluppet op. Dette udløste et fuldstændigt hysteriskt latteranfald, det bestemt ikke blev mindre morsomt af, at andre kursister ikke kunne se det mindste morsomt i situationen - meget modent Maria (Pia og Hanne!)...
Idag er der altid den formildende omstændighed ved "øv, nu er unertråden sluppet op" situationer - nemlig tanken om denne skønne synat!


Jeg har en del af mine spoler i disse meget praktiske dimser. De er vel 4 år gamle og er faktisk blevet ret så klamme på det sidste. De fedter på ydersiden og det er ikke sådan lige til at vaske af fingrene igen. Er der noget der har oplevet det? Jeg overvejer at smide dem i en balje med varmt vand med opvaskemiddel, men måske er der nogen, der har et bedre tip? Sprit til affedtning? Eller?

Maria

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tror plastringene blir "tørre" og lett kan sprekke hvis fettbelegget fjernes. :-) Ha en fin quiltedag. Marit

Bedstes Patchwork sagde ...

Det er jo selvfølgelig træls at lave en "Hanne" men godt andre også kan gøre det..hi hi..men godt det ikke var så meget du havde syet som jeg havde, derfor var det også et krav fra min side da jeg fik ny mskine at jeg skulle advares, så det ikke kunne ske igen, men så har vi da lidt at grine af når vi tænker på det. Vores humor fejler nemlig ikke noget og da slet ikke midt om natten ;o)

Anni Heldgaard Bach sagde ...

Den undertråd...Da jeg syede gardiner for Jysk på ældre symaskiner, der ikke advarede, kunne vi sagtens sy mange meter uden at opdage, at undertråden var sluppet op. Mange gange var gardinet sendt videre til næste operation, og så var hun sur. Nu syr jeg da heldigvis ikke på akkord mere.

Camilla sagde ...

Godt det ikke var så meget du manglede. Jeg er næsten panisk opmærksom på undertråden, ret så stressende faktisk.

Bente-I like to QuiltBlog sagde ...

Hej Maria,
mine undertraadscontainer er ikke fedtede endnu, men jeg kender det fra Tupperware...-jeg ville smide dem i opvaskemaskinen.

Anonym sagde ...

Jeg er helt enig med Bente, en tur i opvaskeren vil gøre underværker.

Hilsen Britta