søndag den 11. juli 2010

Sy en boks! Monster mange billeder.

Efter mange opfordringer kommer her min måde at sy bokse på. Oprindeligt lærte jeg at sy bokse af min veniden Karina, og jeg har sidenhen fundet mønsteret i Lise Bergenes bog "A Passion for Patchwork", og som tutorials på forskellige blogs eks. en version her, og her som købemønster. Jeg har altså ikke fundet på denne box, men viser bare her en måde man kan sy dem på.

Jeg syntes, de bliver pænest, hvis udgangspunktet er et kvadrat, men prøv dig frem. Målene her giver en pænt stor boks.
Sømrum er 0,75 cm.

Start med to stykker stof på 33 x 33 cm, og et stykke thermolam i samme størrelse. Du skal også bruge en rigelig lang lynlås, og en 5 x 100 cm bred stofstrimme til kanter (eller 2 stk 5 x 30cm og 4 stk 5 x 10 cm)

Lav sandwich med thermolam og stof.

Quilt lagene sammen.

Skær rent, så du får et kvadrat på 30 x 30 cm.

Strimlen - der skal danne kant ved lynlåsen - syes på fra indersiden af boksen.

Fold strimlen op og pres sømmen.

Vend ydersiden op. Fold kantstrimlen ind, så den flugter med boksens kant og pres.

Fold kantstrimlen op over boksen og pres igen.

Sy den fast med så langt ude ved kanten som muligt.

Placer lynlåsen, så metaldinsen ligger lige uden for kanten.

Monter lynlåsfoden på symaskinen og sy lynlåsen fast.
Gør ligedan i boksens modsatte side.

Sy en stikning ned midt i kantstrimlen.
Dette syr lynlåsen fast, så den ikke flagre inden i boksen.
 Vend indersiden ud.

Tag 20 cm strimmel, fold og stryg.

Sy stikning ned langs sømmen.

Fold og sy, så er endesnipperne klar. 5 cm er en fin længde.
Disse kan også være snor med perler, silkebånd, præriespidser...

Placer endesnipperne over lynlåsen i begge ender og sy den fast med smalt sømrum.
Når jeg gør dette, har boksen vrangsiden ud,
og jeg skubber lidt af boksen til side, så jeg kan komme til at sy.
Klip det overskydende lynlås af og lyn lynlåsen halvt op!!!!

Find midten af bunden og marker med nål.

Placer nålen midt for lynlåsen.

Nu skal boksen foldes som en "mælkekarton".
Lad folderne ligge ud til endekanterne hele vejen.

Læg en strimmel over den sammenfoldede ende og sy gennem alle lagene.
Her skal hæftes i enderne. Gentag i boksens anden ende.

Fold kantens ender ind og pres.
Fold som ved lynlåskanterne. Sæt fast med nåle.

Sy enten på på maskine eller i hånden.

Vend boksen, pres hjørnerne ud og skynd dig at sy nogle flere!

Når jeg laver sæt, er der 5 cm forskel på hver boks kvadrat ex. 20, 25, 30 cm.

Har faktisk overvejet at lægge ud med FQ størrelse,
 og så skære kvadrater efter quiltning, men er endnu ikke nået lå langt.

God fornøjelse

Maria

29 kommentarer:

Annelise Pedersen sagde ...

Tusind tak for opskriften på dine dejlige bokse! Jeg skal vist lige have anskaffet mig et par lynlåse i morgen!

Kari sagde ...

Super godt. Selv om jeg har prøvet at sy en enkelt boks og har en "lille" sybeskrivelse, så er billeder altså helt suveræne.
Jeg var nede hos Helene i fredags, efter at du var taget afsted, men jeg har sikret mig et sykit til nålepuden.

Bedstes Patchwork sagde ...

Sikke fine sybokse og nogle fine billeder til at lære efter, måske man snart skulle prøve at lave en og så flittig du er her i varmen.

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Tusind tak, Maria, jeg skal prøve din måde med lynlås.
Den lille bitte boks, du havde med til Broderusk, hvor stor en kvadrat gik du ud fra? Den blev jeg dybt forelsket i :-) - den vil passe så fint til en læbestift.
Knus
Anne-Mette

Jette sagde ...

Hej Maria
Dejligt du ville dele mønstret. Det er super godt med billederne. De illustrerer det rigtig godt.
Jette

Hanne sagde ...

Tusind tak fordi du vil dele med os andre. Nu vil jeg også prøve at lave en.

Vivi sagde ...

Det er en helt super god og tydelig beskrivelse af din måde af sy de fine bokse på. Der skal sy inden jeg skal på ferie bl.a. til at have smykker med i. Tak for beskrivelsen

Lone's Andet Univers sagde ...

Hej Maria.
Det var du længe om at få lavet...;-) (fnis) Kunne du slet ikke mærke på dine læsere og andre at de har skreget på en Tutorial?... Og så gør hun det sørme... Så godt gået - Lige før den er bedre end den i den lille bog...
TAK MARIA.... DU er da så sød og hjælpsomt et menneske
Varme sommer hilsner
Lone..... som da oss' lige skal prøve at lave 1-2-3.... ???? hvem ved hvor det stopper henne..

Charlotte sagde ...

Hej Maria!
Tusind tak for at du 'gider' have det store arbejde med at lave gode billedserier og forklaringer til os andre.
Varme hilsner herfra.

Anonym sagde ...

Hei Maria,
Inne på siden din for første gang, :)
Du har en meget god billed beskrivelse her av denne "posen"
Den kan jo brukes til så mangt.
Takk for at du vil delke prossesen med oss andre.
Hilsen Kari Marthinsen

Jette sagde ...

Dejligt med en overskuelig billedserie - tak fordi du brugte tid på det ;o)
God sommer
Jette

Inge sagde ...

Jeg har tilladr mig at linke til din fineforklaring på min hjemmeside. Inge
www.kludenyt.dk

Monika sagde ...

Hej Maria

Endelig - endelig.
Havde en idé om at ville lave disse bokse til pakkekalender gaver, og så "falder" jeg over denne overgode vejledning. Har allerede syet 10 af dem.
Tak - tak

Kh Monika

Anonym sagde ...

Tack för en mycket tydlig och fin tutorial. Jag gläder mig åt att få göra "boksen" i flera storlekar.
Knus
Sanna

Dorte Klerke sagde ...

Tak for din kommentar på min blog.
Hvis du nu kigger lidt nærmere på mit blogindlæg er det faktisk dig, jeg har linket til, som den næste version, jeg vil i gang med :)

Jeg mangler bare remedierne, som jeg agter at cykle ud efter når jeg får fri fra arbejde.

Kram

Dorte

Henriette sagde ...

Tusind tak for en god forklaring ♥

Nu har jeg fået syet nogle bokse og det er ikke de sidste.

God sommer

Camilla WP sagde ...

Åh! Endelig fandt jeg opskriften, på disse herlige bokse, som efterhånden ses alle steder i Blogland!
Jeg glæder mig til at prøve den!

Anette sagde ...

Det er lige før at jeg vil forsøge at sy sådan en box. Rigtige gode billeder til at forklare sy-novicer hvordan det nu lige er man gør ;o)

Lone's Andet Univers sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Sonja sagde ...

Hej Maria.

Godt gået, hvis man ikke kan stå frem med navn og kritik - så glem det.
Rigtige flotte boxe og billeder, et kæmpe arbejde du gør og glæder så mange syglade piger :o) TAK FOR DET.

Mange patchworkhilsner fra Sonja

Maria Harrits sagde ...

Bare et lille pip fra mig selv også... Denne boks har jeg efterhånden set syet på mange forskellige måder mange forskellige steder og Lise Bergenes er ikke den første. Og jeg er ikke den sidste... og mener heller ikke, at jeg skriver at det er min opfindelse - blot at dette er min måde at sy den på. Hvis "anonym" læser havde fulgt med på bloggen i længere tid, havde vedkommende også vidst, at jeg har henvist til omtalte bog incl link flere gange tidligere.
Og hermed ønsker jeg at ende denne diskussion om oprethav af blød boks... Maria
PS: Hvis "anonym" ønsker at kommenterer mere på dette, vil indlæg uden fuldt navn blive slettet. Man må stå ved hvem man er og hvad man mener!

Carina sagde ...

Yes! Jeg har længe ledt efter en diy på denne boks og så fandt jeg jo den fineste af slagsen her hos dig:) jeg har bare et par enkelte spørgsmål.. Skal man sy de 3 lag stof sammen på tværs eller kan det undlades? Jeg er nemlig ikke sikker på jeg kan få det pænt lige:( og så håber jeg du gider forklare en nybegynder lidt mere uddybbende hvordan du syr snippen på lynlåsen.. Jeg kan ikke helt gennemskue det på billedet nemlig;) og sidst men ikke mindst hvor lang er en lynlås skal jeg købe til den store boks og kan jeg bruge det alm brede købe kantbånd istedet for at klippe stykkerne selv? Tusind tak på forhånd og får den meget dine beskrivelse der gør det atrraktivt at prøve selv om man er nybegynder! ;)

Carina sagde ...

Uh jeg glemte lige at spørge om det er muligt at bruge en alm fod til lynlåsen da jeg ikke tror jeg har den specielle, eller er man nød til at invistere i sådan en?

Merete sagde ...

Jeg har længe sukket over din fine DIY og nu har jeg endelig fået gjort noget ved sagen.
Resultatet kan du se her:
http://vinther-design.blogspot.com/2012/01/bokspungpenalhus-krt-barn-har-mange.html

Jeg har naturligvis linket til dig :)

Anonym sagde ...

Tusind tak fordi du deler opskriften. Det tog mig 45 min. at sy det skønne panalhus. Så fint. Tak :-)

Arvingen.com sagde ...

Hej Maria

Tusinde tak for en super DIY. Jeg er så glad for det fine resultat den har givet. Jeg vil forære min 1. boks væk, og vil vise resultatet på min blog, så snart modtager har modtaget den. Linker naturligvis til dig.

Igen, tusinde tak!

Kh Marthe

Luise sagde ...

Hejsa.
Googlede mig frem til DIY på denne fine boks. Den må jeg bestemt forsøge at kaste mig ud i så datteren kan få nyt penalhus ;-)
Kh Luise

Unknown sagde ...

hejsa vil bare fortælle dig at jeg har lavet en boks efter dine anvisninger og den er blevet rigtig fin. Min er ca 40 x 18 x 16 cm Tak for en rigtig go DIY. kig endelig forbi og lad mig vide hvad du synes...

Lise sagde ...

1000 tak for en udførlig forklaring. Dejlig med alle de billeder så det var nemt at finde ud af. Tror godt jeg kunne finde på at lave en rigtig stor, som du jo selv foreslog.

MVH. Lise;-)