lørdag den 17. oktober 2009

Designvæg

Idag har været store "ophængsdag" igen igen. Og nu var turen så kommet til min nye designvæg - som jeg så lige skulle have lavet inden...
Jeg bruger blød masonit som kerne, for så kan jeg også sætte nåle i, når jeg har brug for det. Der udover skal der kridhvid lærred, basisplaid fra Jysk, saks, klamper (eller hvad den nu hedder), og skruer med spændskiver til.



Først sætter jeg den kridhvide lærred på pladen. Dette er for at pladen til sidst skal fremstå hvid. Hvis man sætter pasisplaid direkte på pladen, bliver den grålig, da pladens brune farve skinner igennem. Jeg bruger en klampedims og klipser stoffet først på to modstående sider og sørger for at det ligger pænt glat. Derefter på de sidste to sider. Når stoffet er sat på tre sider, strammer jeg det godt ud, inden jeg sætter det fast på den sidste side.



Hjørnerne klipper jeg til sådanne, så de ikke fylder ret meget, når næste lag stof kommer på.







Så er det tid til basisplaiden. Jeg har valgt at bruge dette yderst syntetiske materiale i stedet for flannel. Grunden er, at det er billigt (16 kr på tæppe), og så er holder det bare helt fantastisk godt på alle former for stoflapper!
Princippet er det samme, men hjørnerne er lidt anderledes for her skal stoffet foldes pænt rundt, så der ikke bliver nogen frie kanter. Samtidig må det ikke fylde ret meget, for pladen skal jo gerne ligge pænt ind til vægen.



Sørg for at folde den ene side godt ind og fold derefter den anden side stramt ned over. Klamp fast og så er den sag klaret!



Det er vigtigt at huske spændskiver til ophængning, da det jo er blød masonit så skruen bare vil fortsætte gennem pladen...

Nå ja, se så lige hvad jeg fandt i Idémøbler idag... Hvorfor jeg kun købte en pakke (12 stk til 49 kr.) aner jeg ikke! Disse skal i køkkenet og jeg kunne da sagtens bruge nogen i lapperiet også!

Maria

2 kommentarer:

Lenesquilt sagde ...

Lækkert med alle de nye ting i dit syværelse.

Jette sagde ...

Rigtig god ide med sådan en designvæg - desværre har jeg ikke selv plads til een da væggene er brugt til reoler. Håber du lægger et billede på din blog når den er taget i brug.