fredag den 24. september 2010

Stjerne tutorial


Quilt syet af Desire´s Lappeteknikk i Norge.

I går formiddag kom jeg ved et tilfælde forbi Lindas blog, hvor Linda efterlyste hjælp til at sy ovenstående stjernetæppe. Frem fra min hukommelse sprang en metode og jeg skrev straks til Linda for at høre, om hun havde fundet en metode. Hun havde ikke helt bestemt sig endnu, så hun ville gerne have min også. Da jeg jo er bedst til at beskrive i billeder, har jeg bestemt at lave en lille tutorial...

Jeg har taget udgangs punkt i en stjerne, der til sidst bliver 15" x 15 ", men giver udregningsmodellen til sidst, så du kan sy stjerner i lige den størrelse, du ønsker.


Til én stjerne skal bruges 8 kvadrater i baggrundsstof på 5½" x 5½", et kvadrat stjernestof på 5½2 X 5½" og 8 kvadrater stjernestof på 3" x 3".


Tegn diagonalen på bagsiden af hver at de små kvadrater.


Læg kvadratet på et af baggrundsstykkerne, så hjørnerne flugter og sy i stregen.


Klip/skær hjørnet af, fold ud og pres.


Gør sådan med 4 baggrundskvadrater.
Sy endnu et lille kvadrat på. Det er vigtigt at det krydser trekanten. Gør det ved alle fire kvadrater.
Skær, fold ud og pres.

Nu skal delen med stjernespidser gerne se sådan ud. Der skal være 1 sømrumsbredde fra bunden af stjernespidserne ned til kanten.

Læg alle dele op og sy dem sammen i rækker.


Pres sømrummene, så de vender hhv. ud under baggrundsstoffet (øverste og nederste række) og ind unden midten af stjernen (midterrækken). Sy rækkerne sammen. Hvordan du får sømmene til at passe perfekt sammen, kan du se her.
Pres sømrummene ind mod midten. Dette er specielt vigtigt, hvis stjerne skal syes sammen uden bjælker imellem, da det så er muligt at pusle alle sømme fint sammen. Skal der bjælker mellem blokkene, er det lige meget.
For at sikre, at stjernespidserne kommer til at passe med midtkvadraten, er det vigtigt at sy med stjernedelen vrangside opad, man du kan se at syningen rammer rigtigt.



Når den gør det, kommer det til at se sådanne ud!

Så til udregningen:

Tag det færdige blokmål (altså mål på den isyede blok!!!).
Del sidelængden med 3 og læg 2 x sømrum til. Dette giver målene til kvadraterne af baggrundsstoffet og midten af stjernen.
Læg 2 x sømrum til sidelængden af stjernemidten og del den med 2. Dette mål er sidelængden på de små kvadrater.

Eksemple i inch:
Færdig blokmål: 9" x 9". 
9" delt med 3 = 3" + 2 x 1/4" = 3½" . Altså skal de store kvadrater være 3½" x3½"
Stjernespids: 3½ "+ ½" = 4. 4" delt med 2 = 2" Altså skal kvadraterne til stjernespidser være 2" x 2".

Eksemple i cm:
Færdig blokmål: 21cm x 21 cm.
21cm delt med 3 = 7 cm + 2 x 0,75cm  = 8,5 cm. Altså skal de store kvadrater være 8½ cm x 8½ cm.
Stjernespids: 8½ cm + 2 x 0,75 cm = 10 cm.  Altså skal kvadraterne til stjernespidser være 5 cm x 5 cm.

Gad vide om andre end mig selv kan få hoved og hale i det??? Lige meget om du forstår det - det virker!

Maria

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det var smart - den er til at finde ud af - Tusind tak Maria:-)

God weekend.
V h
Lone

Kari sagde ...

Jeg er imponeret over alt det du kan. Og at det også kommer os til gode.

LindaQuilt sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
LindaQuilt sagde ...

Tusen takk for at du "tar opp tråden" og deler, ikke bare med meg, men med alle de andre som kikker innom din blogg!
Jeg ser at du bruker det jeg kaller for hurtigtrekanter, noe jeg har prøvd før... Jeg er veldig glad for din utregningsmal, for den trenger jeg, nemlig!

Riktig god helg til deg!