lørdag den 10. marts 2012

Sikke en fest!


Idag har jeg, sammen med Pia og en del andre undervisere/butiksindehavere, været på kursus med Marti Michell afholdt hos Adlico i Ikast. Marti Michell viste os i løbet af formiddagen en hel masse skønne toppe/quilts og fortalte om hvilket/hvilke skabelonsæt der var brugt til de forskellige quilts.

Princippet er meget nemt: man køber et sæt akrylskabeloner, som, når de parres på kryds og tværs, kan bruges til at skære dele til mange forskellige blokke. Ligeledes kan sættene kombineres med andre, så mulighederne bliver mangfoldige. Alt er incl 1/4 sømrum, har magiske hjørner (altså så alt bare passer på en prik!), anbefalet trådretning er indtegnet og stort set alle linealer/skabeloner kan bruges til blokke i flere forskellige størrelser. Det er en lidt andre måde at arbejde på end jeg (mange af os) plejer, men det er bare så nemt, når man først har fanget systemet!

Jeg har taget 77 billeder på 6 timer, men har valgt at vise de mest farvestrålende modeller frem (altså Kaffe Fassett, Bali og en enkelt i 1930'er stoffer)!




Efter frokost var der undervisning i at bruge/skære efter 3 forskellige skabeloner: Corner Trimmer Skabelon, derefter en Log Cabin lineal og sidst men ikke mindst et helt nyt produkt: 

Tessellating Windmill. 

En helt ny måde at skære og sy denne skønne blok på - og igen med 8 forskellige størrelser og masser af godt illustrationer, så det er forholdsvist nemt at se, hvordan delene skal skæres og syes sammen.

Jeg kom så langt som til at lægge mine kvadrater op, men ved jo med mig selv, at hvis jeg begynder at skære i dem, når de først kunne blive syet sammen i aften/i morgen/en eller anden dag, ja så ville jeg bestemt have glemt hvilket umådeligt genialt system, jeg havde lagt dem sammen efter...


Så var det kaffetid og derefter tid til endnu en omgang modelfremvisning/information. Marti Michell har lavet så mange forskellige skabeloner/linealer, at det faktisk tog over 2 timer, at se dem hun havde med til DK - og det var altså ikke fordi der blev snakket langsomt eller dvælet ved de enkelte modeller. 





Det har været en super herlig dag og Marti Michell var en helt fantastisk underholdende, inspirerende og festlig dame at være i selskab med! 


I løbet af dagen, kom Marti med mange gode og sjove betragtninger om, hvordan hun ser på patchworkere/stofsamlere. Jeg kan ikke huske dem, men skrev et enkelt ned... Og det skal lige siges, at inden dette blev sagt, dvælede vi en stund over det med, aldrig at bruge det sidste af et stykke stof... da det jo ikke er til at vide, hvornår man får brug for en bid af lige netop det stykke stof igen...

Men så kom vi til noget med minirester... og Marti sagde: "Livet er for kort til at lave alt for mange quilts af de samme stoffer"...

Ja, det er en svær balance, for begge dele er jo så klogt så klogt, men vigtigst af alt er det nok, at vi ikke skal løbe stoftør!

Maria

5 kommentarer:

Helene Juul sagde ...

Skønne billeder og herligt at se, at mine 2 udsendte medarbejdere har haft en fest i dag. Nu glæder jeg mig så bare til alle de skønne kurser, der kan komme ud af det i butikken ;-)

Camilla sagde ...

Det ser ud som om det har været et spændende kursus. Du kommer på så mange interessante kursus Maria. Er lidt misundelig :> Glæder mig til at se, hvad du får syet efter de nye teknikker.

merete sagde ...

Vi får Marti til Bergen på årsmøtehelgen, og selvom jeg ikke får gått på kurs, gleder jeg meg til foredrag og å se litt butikkdemonstrasjon! Innlegget ditt inspirerte virkelig :-)

Bedstes Patchwork sagde ...

Det ser ud som om det er en meget spændende dag i har haft.

Marianne sagde ...

MM er skøn og underholdende og fantastisk dygtig ...og dejlige skabeloner ...
jeg har også været heldig at være hos Adlico/Thomas og MM... og nød det ...havde hun ikke Richard med ??

knus♥